0
Din Kurv
0

FAQ

Betaling (4)

Fuchsiahaven modtager betaling med Dankort/VISA-Dankort, VISA, VISA Electron, Mastercard, og JCB, MobilePay samt med kontant i butikken.

Bemærk! I selvbetjeningstiden er det udelukkende muligt at betale med MobilePay samt kontanter på beløbet.

Fuchsiahaven modtager betaling med Dankort/VISA-Dankort, VISA, VISA Electron, Mastercard, JCB samt MobilePay.
Betaling vil først blive trukket på din konto, når varen afsendes eller er udleveret (Ved mindre der er tale om forudbestilling eller special bestillinger).

Alle beløb er i DKK. Danske kroner og er inkl. moms.

Fuchsiahaven bruger NETS godkendte betalingsserver, der krypterer alle dine kortoplysninger med SSL (Secure Socket Layer) protokol. Det betyder, at man ikke kan aflæse dine informationer.

Hvis du har lavet en ordre som bliver annulleret, så vil du ikke kunne se en linje på din bank konto hvor der står at x kr er gået ind på din konto fra Fuchsiahaven. Det skyldes at vi aldrig har hævet pengene fra dig men de har været reserveret af Nets i forbindelse med betalingen, og når vi annullerer din ordre bliver pengene frigivet af Nets i løbet af et par bankdage til din konto, men altså uden at de står som om de er gået ind på kontoen, da de i realiteten aldrig har været hævet.

Vi kan fra vores side ikke synliggøre det for dig, her skal du have fat i din bank som i visse tilfælde i deres netbank viser reserverede transaktioner.

Hvis din ordre er fejlet, så skyldes det i langt de fleste tilfælde at betalingen ikke er gået igennem. De fleste ordrer kræver at man i forbindelse med betalingen via sin netbank skal godkende købet.

Prøv venligst at lave en ny ordre og vær opmærksom på om du bliver bedt om at godkende købet via din netbank, oplever du problemer efter at have forsøgt igen så prøv at kontakte os og vi vil prøve at se om vi kan se årsagen.

Faciliteter (3)

Dansk Handicap Forbund ville uden tvivl sige et stort rungende nej til vores handicapvenlighed i forhold til de fysiske rammer. Det håber vi bliver vejet op af vores servicemæssige handicap venlighed 😉

Hele vores planteskole er i niveau, det vil sige at der er ingen reelle trin, trapper mv. Der kan ske at ligge en vandslange hvis vi er i gang med vanding af planter fx. Den helt store udfordring er at vi ligger et kuperet sted og der er derfor en del små stigninger op og ned udenfor, og indenfor i vores væksthuse er der smalt mellem bordene som kan gøre det svært at passere i fx en kørestol.

Vi tilbyder derfor alle som har et specielt behov at booke en tid udenfor normal åbningstid, hvor vi så vil bringe de planter som er udenfor tilgængelighed hen til et tilgængeligt område, således at planterne kommer til dig istedet. Du kan booke en tid og spørge mere specifikt ind til handicapvenligheden ved at kontakte os.

Du finder et toilet lige til venstre for første drivhus. Her har vi indrettet det rustikke toilet med nogle planter som forhåbentligt kan tjene som inspiration for hvordan man kan få planter ind på badeværelset/toilettet.

Hos Fuchsiahaven finder du massere gratis parkeringsmuligheder lige ved butikken.

Vi opfordrer alle vores kunder til at benytte den store parkeringsplads der kommer 50 meter til venstre efter butikken, her er der i bunden god plads til at vende med fx en trailer.

Lige foran butikken er der en håndfuld korttids parkeringsmuligheder forbeholdt af -og pålæsning samt handicappede og gangbesværede.

Handel (13)

Desværre ikke!

Vi har ikke lagerstyring af hverken butik eller webshop dels fordi vi ikke har et system til der, og dels fordi det er for svært og tidskrævende at gøre da der går planter til under produktionen og fordi at vi gør meget ud af at planterne følger deres udvikling hvilket gør at de løbende pottes om, omplantes, klippes ned mm.

Det betyder fx at en plante i en lille potte først i sin vækstperiode koster fx 20 kr og 6 måneder senere i 1 eller flere pottestørrelser større koster fx 40 kr.

Vi ved godt at det er træls at tallene ikke passer 100% men vi gør vores bedste og du er altid velkommen til at kontakte os for lagerstatus, og ligger du en ordre og vi ikke har varen bliver du altid kontaktet for at finde en alternativ plante eller anden løsning.

Update december 2021: Vi arbejder på at implementere lagerstyring, af alle de ovennævnte grunde bliver det aldrig 100% men det er meget tæt på at du kan stole på lager antal fra nu og frem. Selvfølgelig med alle de ovenstående forbehold.

Vi forsøger at vise og beskrive vores planter og produkter bedst muligt.

Det betyder at på mange varer er de(t) fremhævede billede(r) af det der viser den endelige vare. Du kan derfor ikke regne med at du modtager en plante som fx. er i blomst, fx. blomstrer pæoner kun i få uger i løbet af året.

Andre planter som fx Monstera Deliciosa Variegata der sælger vi dem som individer det vil sige at du køber den helt specifikke plante.

Er du i tvivl omkring en specifik plante og har brug for uddybning om hvad du kan forvente at modtage, så kontakt os.

Når du modtager en ordre fra Fuchsiahaven hjemme hos dig finder du i kassen udover de fantastiske planter du bestilt også plantepas på dine planter.

Landbrugsstyrrelsen skriver om plantepasset:
Det er en officiel mærkeseddel, som viser, at planterne og planteprodukterne er underlagt officiel kontrol på produktionsstedet og fundet frie for EU-karantæneskadegørere og overholder tolerancerne for regulerede ikke-karantæneskadegørere for de pågældende kategorier af planter.
Læs mere her: https://lbst.dk/virksomheder/gartneri/produktion-og-salg-i-eu/faq-plantepas/

Det er din sikkerhed for at modtage planter som er underlagt kontrol og er sunde og sygdomsfrie.

Vi har ikke prisgaranti på vores planter, men vi har konkurrencedygtige priser og vores varer er af allehøjeste kvalitet, så vi er sikre på at hvis du handler dine planter ved os bliver du ikke skuffet og finder at vores pris og kvalitet står mål med hinanden.

Det kan være lidt forvirrende og ærligt kan det for os også nogle gange være svært helt at sikre at du som kunde ved hvor stor din plante eller træ er. Men der er nogle klare regler for hvordan man definere højden på fx et træ og vi følger de fagligt korrekte måder at angive målene på dem så lad os prøve at tage udgangspunkt i et træ.

traesyren-syringa-pekinensis-beijing-gold

Herover ser du et træ som står i en potte med en lang stamme efterfulgt af kronen. Hvis vi i dette tilfælde leger at:
Potten er 30 cm høj.
– Stammen er 120 cm høj.
– Kronen er 60 cm høj.

Så vil træet i vores shop være angivet til at være et 120 cm højt træ, også beskrevet som salgs højde, men du modtager i dette tilfælde et træ med en total højde på 210 cm inkl. potte.

Hver gang vi pakker en ordre uanset om den leveres eller afhentes, så er der nogle udgifter forbundet med det.

Oftest vil det være i form af emballage udgifter, hvor vi dels er underlagt nogle love som du kender det fra apotektet eller supermarkedet hvor man ikke længere kan få en gratis pose og den tidligere billigere pose er nu forholdsvis dyr.

For at undgå at skulle hæve vores priser på alle vores produkter, har vi valgt at tilføje gebyret seperat.

På små ordrer der leveres har vi en omkostning på 35-75 kr udover den leveringspris du opkræves.

Du kan se den aktuelle status på din ordre her:

Ordre status

Når du bestiller planter som enten er bestillingsvarer eller forudbestillinger som fx. en del barrods hækplanter er, eller på specifikke planter du bestiller som vi bestiller hjem specielt til dig, så er der nogle specielle forventninger til dig, samt andre handelsbetingelser for det:

  • Ved afgivelse af bestillingen betales for hele orden forud.
  • Der er ingen fortrydelses, ombytnings elle returret på de bestilte produkter.
  • Når varen kommer hjem skal den hentes med det samme, og i mange tilfælde bør den plantes ligeledes med det samme. Er der tale om en ordre med levering sørger vi for at planterne kommer os i hænde så de kommer dig i hænde hurtigst muligt (normalt indenfor 24 timer).

Ovenstående er nødvendigt for at sikre os imod at brænde inde med bestilte planter som vil påvirke os økonomisk hårdt og for i samme ombæring at skåne naturen for unødigt plantespild. Det håber vi på forståelse og opbakning til.

Du kan indløse dit gavekort på følgende måder:

I Butikken: Medbring dit gavekort enten elektronisk eller fysisk, så indløser vi det i forbindelse med dit køb.

I Webshoppen: Når du fundet de varer du ønsker at købe og har tilføjet dem til din kurv, kan du på kasse siden benytte feltet “anvend rabatkupon” hvorefter indløsning sker.

Du indløser det herefter ved at skrive: GAVEKORT-DitGaveKortNummer
Fx vil koden for nedenstående gavekort eksempel se således ud: GAVEKORT-7X62-LBDG-63C6-PD5W

Du finder dine tidligere ordrermin konto, hvor du finder en fane der hedder ordrer.

Her kan du se alle relevante informationer omkring dine ordrer blandt andet relevante informationer omkring de produkter du har købt.

Ja intet problem, du sender os bare en email til info@fuchsiahaven.dk og så retter vi det til forsendelse istedet, og det beløb du skal betale bliver tillagt forsendelsesomkostningen.

Ja det gør vi i hvert fald!

Så skal du give et gavekort til en plante eller én af vores andre fantastiske varer, så kan du købe et gavekort i vores webshop og sende det direkte på mail til modtageren inkl. en hilsen.

Ønsker du selv at printe det ud og give det, så angiver du din egen email adresse i modtager feltet, så modtager du gavekortet på mail og kan printe det ud og give.

Jeg har lige haft en vare i kurven, og nu kan jeg ikke bestille den, hvad gør jeg?

Når du kommer en vare i kurven reserveres den til dig i 15 minutter, hvis du ikke kan bestille varen nu er den enten blevet frigivet til salg og en anden har købt den, eller også er der sket det tekniske at din IP har ændret sig i de 15 minutter, og varen er derfor reserveret til dig på din gamle IP. Dette problem opstår normalt kun hvis man skifter mellem sin computer og mobil i købsprocessen.

Løsningen er at vente et kvarters tid, og hvis du fortsat oplever problemer efter at have opdateret din browser, så kontakt os for at høre til om varen reelt er blevet solgt og hvis ikke hjælper vi med at få bestillingen gennemført, og hvis den er får vi en dialog omkring et alternativ eller muligheden for at få varen hjem til dig.

Konto (3)

Der er masser fordele ved at have en fuchsiahaven kundekonto:

  • Dine køb er registreret under dig (og sendt på mail), så hvis du får brug for faglig vejledning angående en eller flere af dine planter, så kan vi give den helt korrekte vejledning.
  • I tilfælde af at du ønsker at supplere med flere planter, så har vi den nødvendige information i form af sorter, størrelser mv.
  • Vi slipper for at printe boner ud da vi sender kvitteringerne på mail, så sammen hjælper vi naturen på den måde.
  • Det hjælper os med at den i webshoppen viste lagerstatus og beholdning er så korrekt som muligt.
  • På sigt kommer der en kundeklub som tager udgangspunkt i ens kundekonto hvor loyalitet bliver belønnet enten i form af rabatter eller særlige tilbud. Dette er noget der sker helt automatisk når vi har fundet et brugbart system. Men du sparer op allerede nu, såfremt dine køb bliver knyttet til dig.

Du kan naturligvis altid handle anonymt hos os, for at modtage en kvittering kræver det dog at du oplyser din email adresse (gemmes ikke) eller vil vente på en håndskreven kvittering. Vi behandler naturligvis altid vores kunders oplysninger med største respekt, og vi kontakter dig kun såfremt du har valgt at tilmelde dig vores nyhedsbrev.

Du kan oprette dig her hvis du ikke allerede har en konto.

Tryk her for at oprette dig

Du kan indenfor 30 dage efter dit køb sende os en mail med ordrenummeret på dit gæstekøb samt hvad email adresse din kundekonto er oprettet i, så knytter vi dit køb til din kundekonto.

Relevante links:

Kundekonto fordele

Min konto

Opret kundekonto

Ordrer


Levering (6)

Fuchsiahaven Levering: Vi leverer løbende udfra hvad der passer ind i kalenderen, og udfra hvor vi i forvejen skal hen.

Kurér Levering: Vi har aftale om at få afhentet pakker hos os torsdag eftermiddag som så leveres hos dig i løbet af fredagen. Vær opmærksom på at hvis der falder helligdag(e) op til, på dagen eller efter vil levering oftest først ske efterfølgende uge.

Se uddybbende beskrivelser og betingelser i vores handelsbetingelser.

Når du har afgivet din ordre vil vi i første omgang tjekke at vi har alle de bestilte varer på lager, herefter vil vi kontakte dig når vi har overblik over vores kalender, hvorefter vi leverer din bestilling hos dig.

Når du bestiller planter hos Fuchsiahaven med kurér levering så har din bestilling følgende rejse før du forventningsfuldt kan åbne din plantebestilling.

Torsdag:
Morgen/formiddag: Dine planter bliver grundigt tjekket igennem, og gøres klar til forsendelsen.
Morgen/formiddag: Din bestilling bliver pakket hos os.
Middag/eftermiddag: Din bestilling bliver hentet af Brink Transport/Xpressen hos os.

Fredag:
Inden aften: Din bestilling leveres til dig personligt hvis du er hjemme*, er du ikke hjemme stilles den foran døren.

Under hele transporten bliver din forsendelse håndteret manuelt, og den skifter ikke side på noget tidspunkt hvilket sikrer dig at modtage planterne i samme forfatning som de blev afsendt. Det er derfor vi har prioriteret at benytte Brink Transport/Xpressen kurér istedet for billigere alternativer fordi de er de eneste transportører der kan sikre planterne kommer frem i samme forfatning som de blev sendt i.

*Vi anbefaler at du eller en anden er hjemme til at modtage din forsendelse, da ikke alle planter kan tåle kulde/varme. Se uddybbende beskrivelser og betingelser for leveringer i vores handelsbetingelser.

Vi vil ikke gå på kompromis med hverken kvaliteten af de produkter vi sælger eller den stand du modtager din forsendelse i.
Derfor har vi indgået aftale med top kvalitets transportører af disse grunde:

  • Forsendelsen er under transport i mindre end 24 timer.
  • Forsendelsen håndteres manuelt fra A-Z, hvilket betyder du modtager den i samme stand som den forlod os.
  • Forsendelsen håndteres af professionelle som er vant til at håndtere og transportere planter.
  • Forsendelsen afleveres personligt til dig.

Med andre ord så betaler du en smule mere for levering end hvis vi benyttede billigere alternativer, til gengæld er det givet godt ud da dine planter vil takke dig for at nå frem i optimal tilstand.

Nej, vi har fravalgt de transportører der tilbyder den løsning da ingen af dem tilbyder manuel håndtering af planter og øvrige varer. Vi kan derfor ikke stå inde for leveringer hvor pakkerne ikke bliver håndteret nænsomt og med respekt for indholdet. Planter egner dig under ingen omstændigheder til den form for levering, og heller ikke til ombevaring i en pakkeshop indtil afhentning.

Istedet tilbyder vi udelukkende topkvalitets leveringer til døren, hvor pakkerne håndteres nænsomt og manuelt fra A-Z, til glæde for dig og vores fantastiske produkter.

Læs mere i FAQ om hvordan det foregår.

Vi kan desværre ikke tilbyde gratis levering af planter og andre varer, da det ville betyde at vi skulle hæve priserne for alle vores kunder, hvilket ikke ville være fair.

Du betaler derfor den reelle udgift (i mange tilfælde en smule mindre) der er forbundet med leveringen.

Øvrigt (4)

Vi går ekstremt højt op i vores planter og i at vi holder hvad vi lover. Og vi ved godt vi hverken leverer hurtigst eller billigst, og selvfølgelig kan vi som alle andre mennesker lave fejl, men vi har gjort meget ud af at beskrive og forklare (stortset) alt her på hjemmesiden, så du som kunde har fuldt overblik over hvad du kan forvente og hvornår.

Vi har siden 2021 ekspederet 2,970 ordrer, og du kan på facebook, google og trustpilot se kundernes anmeldelser.

Vi gør os virkelig umage med at både kunder og planter elsker os, derfor elsker vi naturligvis at få 5 stjernede anmeldelser. Uanset om du har givet os topbedømmelse eller ej er vi altid interesseret i at få feedback om hvordan vi kan gøre det endnu bedre. Derfor har vi herunder en formular hvor du kan give os feedback, enten anonymt eller personligt. Tak fordi du tager dig tid til det.

Gå til formular

Du er mere end velkommen til at tage billeder af -og dele vores smukke planter. Vi vil sætte stor pris på at du hvis du deler dem henviser/linker til Fuchsiahaven.

Billeder taget af vores produkter hos os må ikke anvendes kommercielt (betalings-internetsider, stock photos, magasiner, bøger, reklamer, etc.) med mindre separat aftale om dette er indgået.

Vi har et meget rigt dyreliv og insektliv på vores område som både vi og vores planter sætter stor pris på. Og du er meget velkommen til at gå på dyre, plante eller insektjagt på vores område på visse betingelser:

  • Vi vil meget gerne informeres om det inden.
  • Der er nogle områder som er private hvor færdsel kun må ske med foregående aftale, hvor færdsel kan beskadige uerstattelige planter.
  • At betalende kunder har første prioritet.
  • At vi meget gerne vil informeres om fund, således at vi også lærer noget.

Ovenstående forudsætter at der er tale om ikke-kommercielt besøg, er der tale om kommerciel aktivitet skal der indgås særlig aftale før tilladelse.

Plantepleje (1)

Det korte svar er at det kan du ikke, ved mindre du indretter dit hjem på en måde hvor der er hermetisk lukket og med sluser, med andre ord skal dit hjem være tilsvarende højeste labratoriesikkerhedsniveau!

Læs det fulde indlæg her.

Produkter (6)

Du har måske undret dig over at pottestørrelsen står angivet på de fleste af vores produkter, men der er faktisk en ganske god grund til det, og det har faktisk ret stor betydning for hvilken plante du i virkeligheden køber.

En veletableret plante i en større potte har et større og sundere rodnet, og det betyder at du kommer hjem med en plante som hurtigere etablerer sig dér hvor du planter den, hvilket betyder du hurtigere får blomster, frugt, bær etc. Og måske vigtigst af alt planten er mere modstandsdygtig overfor sygdomme og minimal risiko for at planten går til.

Med andre ord kan det godt betale sig at købe en plante i større potte.

Vi får jævnligt spørgsmål om hvorfor er planten så våd eller hvorfor er planten så tør? Det korte svar hertil er at vi vander alle vores planter efter deres specifikke behov og udfra hvilke vilkår vi har dem under.

Det længere svar på ovenstående svar kræver næsten at vi tager udgangspunkt i Hollandske planteproducenters ordsprog om Danske planteforbrugere, hvis ikke vi kan sælge planten til andre kan vi altid sælge den til Danmark der vander de dem alligevel ihjel. Og det er langt hen af vejen en sandhed med sandhed i, for langt de fleste planter der dør eller mistrives i Danmark gør det på grund af overvanding.

De fleste planter skal stå til den tørre side og/eller skal tørre ud mellem vandingerne, her kan fx nævnes stortset alle kaktuser, sukkulenter og almindelige stueplanter. Planterne reagerer forskelleligt i udtørringsperioden, nogle planter reagerer dårligt nok på det, mens andre planter hænger lidt… Begge dele er naturligt og en del af plantens normale reaktion.
Obs. Nogle planter hænger naturligt fx om morgenen hvor de skal vågne, fx. har Caladium tendens til at “skulle vågne” om morgenen hvor den hænger med bladene indtil lyset får vækket planten, det må ikke forveksles med en væskereaktion.

Men der findes også planter hvor de modsatte er gældende som fx kødædende planter som altid skal stå fugtigt (vær obs på de forskellelige kødædende har specielle behov/krav) og ikke tåler udtørring.

Så for lige at opsummere så vander vi vores planter 100% udfra faglighed fordi det er nødvendigt for at vi kan sælge dig planter som er sunde og som du kan have glæde af i mange år frem.

Har du spørgsmål til vanding til en plante ved os eller din egen så kontakt os for en snak om den specifikke plantes behov.

Lad os starte med at slå fast at vi har stor respekt for vores kollegaer i branchen. Men lige når det kommer til plant selv barrods hækplanter lader det til, at mange stedet hvor der sælges planter at man har ladet kundernes pres for at få fat i planterne tidligere diktere hvornår det kom til salg.

Og vi kan da sagtens sætte os ind i at det er langt federe at stå og plante hæk i bar mave og bikini end at stå en råkold November dag og gøre det. Men… Planterne er ganske enkelt ikke klar hverken i August eller September hvor de første steder begynder at sælge dem.

Hvorfor så det ? ja den forklaring finder man hvis man sætter sig ind i hvordan en plante fungere, samt den måde den produceres og optages på. Så finder man bla. ud af, at en plante i vækst har brug for en masse vand, og når så man banker jorden af den, ja så ryger de små rodhår også, og det medvirker så til at den ikke kan få det vand den har behov for, som så føre til planter der står i stampe, samt visne spidser og i værste fald helt døde planter.

hækplanter samt andre barrodsplanter bør først tages op når de er i vinter hvile, og det er normalt omkring uge 44. Du kan evt. bruge tiden til at klargøre jorden til din hæk, det er tit et større arbejde, som du med fordel kan gøre mens vejret er lækkert. Alt hvad du skal bruge til klargøring kan du købe hos os, og ved samme lejlighed kan vi vejlede dig i lige præcis hvad du skal gøre for at få den hæk du ønsker dig til at vokse optimalt.

I 2021 tager vi imod bestillinger af hækplanter fra ultimo August og frem, og planterne kommer hjem til afhentning/levering den 5 November 2021.

Vi vil i hvert fald gerne prøve hvis vi ikke allerede har den.

Inden længe kommer der en forespørgelsesformular her, men indtil da kan du kontakte os.

Nej! På markedet er der en masse gift og kemikalier til behandling af skadedyrsangreb i planter som bladlus, thrips m.fl.

Mange af dem er brandet med navne og sætninger som “insektfri”, “indeholder naturligt aktivstof” og “kan anvendes i økologiske haver” og giver dermed indtrykket at der er tale om helt ufarlige gifte hvor man næsten gør naturen en tjeneste, men fordi noget er udvundet fra ting i naturen gør dem ikke til gode, tværtimod indeholder naturen massere naturligt forekommende ting som er skadelige i den ene eller anden form.

Og fakta er at langt de fleste (hvis ikke allle!) er skadelige for det naturlige liv i vores natur og ikke mindst i vores hjem og planter. Under guides har vi en længere forklaring af “hvordan undgår jeg skadedyr i mine planter” hvor vi kommer rundt om hvorfor man aldrig bliver 100% skadedyrs fri. Når man først starter med at bruge gifte til at behandle skadedyrsangreb af ens planter har man bevæget sig ind i en for planterne, naturen og din pengepung ond spiral hvor den gift man har påført planten slår både skadedyr og nyttedyr ihjel i helt op til 2 år fra den dag du påførte det. Det betyder at du ikke kun slår de thrips ihjel der var trælse, men også slår de naturlige nyttedyr ihjel som er med til at holde planterne fri eller nede af skadedyr. Og selv hvis du kun behandler én planter så slår du stadig i op til 2 år de nyttedyr der måske har levet af skadedyr i nogle af dine andre planter og som nu er på jagt efter føde for at overleve ihjel. Og uden dem får skadedyrene i alle de andre planter som har været holdt væk af nyttedyrene pludselig overtaget, og da nyttedyrene er døde og at købe nyttedyr bare vil slå dem ihjel så er din eneste løsning pludselig at købe mere gift, acceptere at planterne bliver angrebet eller smide dem ud.

Så for at skære det ud i pap, gift til behandling af skadedyr i planter er ALDRIG NOGENSINDE LØSNINGEN! Der findes ikke et skadedyrsangreb som er så voldsomt i private hjem at gift er løsningen.

Det burde være ulovligt at sælge da det er skadeligt for vores allesammens natur, og du bør som plantekøber ikke handle planter steder hvor de promoverer og sælger gifte og kemikalier til behandling af skadedyr, du har som forbruger pengenes magt hvor du kan skabe den forandring og adfærd der skal til.

Vi har hos Fuchsiahaven taget det valg ikke at sælge gifte af alle de ovenstående grunde, og vi mister årligt en omsætning i direkte og indirekte konsekvens af vores valg på mellem 50.000-200.000. Vi kunne også vælge at være forhandler af nyttedyr, men nyttedyr skal ikke via en mellemmand da det vil påvirke nyttedyrenes effekt, så den eneste belønning vi får ved at gøre det rette er belønningen når vi ved vores planteskole som er drevet giftfrit og med grønne principper kan nyde vores fælles storslåede natur, og når vores fantastiske planter som er dyrket økologisk og bæredygtigt udelukkende med nyttedyr kommer hjem til én af vores fantastiske og loyale kunder.

Så hjælp dig selv, naturen og os ved:

  1. Køb og brug aldrig nogensinde en gift eller kemikalie købt i en fancy emballage.
  2. Står du med noget i hånden der lyder fint, så følg pkt 1, eller læs som minimum producentens hjemmeside, står der intet om nyttedyrkontakt dem og få besked om hvad det gør ved dem.
  3. Brug pengenes magt og køb udelukkende planter steder der ikke sælger og promoverer gift. Gør man det så kommer du med stor sandsynlighed hjem med planter som allerede har været behandlet med gift og du starter derfor med alle beskrevne problemer.
  4. Får du et skadedyrs problem så få rådgivning og køb nyttedyr hos nyttedyr.dk de er eksperter og har alt du skal bruge for at løse problemet.
  5. Skab så gode forudsætninger ved din bolig og lokalområde som muligt, så nyttedyrene i dit lokalområde har så gode forudsætninger som muligt.
  6. Overvej at budgettere med 50-100 kr om måneden til nyttedyr, enten til forebyggende at udsætte nyttedyr eller så du har penge hvis uheldet er ude og du skal købe nogle til behandling.

Og måske vigtigst af alt, del denne FAQ og hjælp med at sprede budskabet om at gift aldrig er løsningen kun nyttedyr!

Links:

Hvordan undgår jeg skadedyr i mine planter?

Tilbyder i behandling af skadedyrsangrebne planter?

Vi anbefaler altid at sætte nyindkøbte stueplanter og andre helt eller delvist indeplanter i karantæne i 2-4 uger inden de placeres sammen med ens øvrige planter.

Selvom vi kontrollerer vores planter dagligt og ved salg, samt jævnligt er underlagt periodisk kontrol og forebyggende udsætter nyttedyr er der en minimal risiko for at man får skadedyr med hjem. Den bedste måde at forebygge at man står med et regulært problem i ens planter anbefales det at nyindkøbte planter placeres væk fra de øvrige planter inden de introduceres til ens andre planter. Er du i tvivl om hvordan du skal gribe det an så tøv ikke med at kontakte os. Og vær opmærksom på at du kan være så heldig at du kommer hjem med en plante fra os hvor der er nyttedyr på, dem skal du endelig ikke fjerne.

Vi anbefaler i øvrigt kun at forebygge og behandle skadedyr ved hjælp af biologisk bekæmpelse i form af nyttedyr, aldrig gifte.

Ydelser (4)

Vi ser ofte folk smide store mængder af indendørs planter ud fordi der har fået trips, bladlus, mellus eller et andet skadedyr. Og det er virkelig ikke nødvendigt for med den rette strategi, forebyggende behandling og et mere realistisk og hollistisk billede af skadedyr og nyttedyr kan man både på den korte og lange bane af sunde og smukke planter.

Som det måske eneste sted i Danmark tilbyder vi at behandle dine planter for skadedyrsangreb hos os, hvor vi ved hjælp af biologisk bekæmpelse og pasning af planterne efter deres behov afhjælper angrebet.

Vi mener at det er helt forkert at smide planter ud pga skadedyrsangreb, det er unødvendigt og vi bør værne om naturen ved at forhindre plantespild.

Vores behandling indbefatter:

  • Biologisk bekæmpelse med nyttedyr.
  • Tjek af om plantens behov er opfyldt (pottes op, skifte jord mm. udfra hvad der er behov for).
  • Pasning af planterne 1 måned (+/- indtil de er klar til at komme hjem igen).
  • Du får planterne retur med naturlig flora som kan indbefatte nyttedyr.
  • Vejledning i forhold til at undgå lignende i fremtiden (biologisk bekæmpelse).
tilbyder-i-behandling-af-skadedyrsangrebne-planter

Planterne modtages og gennemgås for skadedyr.

tilbyder-i-behandling-af-skadedyrsangrebne-planter

Herefter tjekkes rødderne, og den gamle jord bliver fjernet.

tilbyder-i-behandling-af-skadedyrsangrebne-planter

Planten bliver pottet om med ny frisk og korrekt jord.

tilbyder-i-behandling-af-skadedyrsangrebne-planter

Behandlingen starter udendørs ved hjælp af dyr eller insekter, eller indendørs med nyttedyr og manuel behandling af hængig af skadedyrene

Krav for at planterne kan komme i betragtning:

  • Giftfrie i mindst 6 måneder, og alle giftformer benyttet indenfor 2 år skal oplyses inden (nyttedyrene dør af giften i 6-24 måneder efter).

Priser:

Prisen for behandling af planterne skal du som tommelfingerregel regne med koster +/- 25% af planternes værdi (samlet mindstepris er 500 kr for skadedyrs behandling af planterne), den nøjagtige pris aftales udfra en konkret vurdering og snak.

Ønsker du ikke at behandle planterne men fortsat hælder mod at skille dig af med dem, så kontakt os gerne med henblik på at give dem til os, så kan vi evt have interesse i at aftage dem gratis og medvirke til at undgå plantespild.

Bestilling:

Der kommer snart en bestillingsformular her, indtil den er klar kan du kontakte os for at aftale nærmere.

Hvis du står foran at skulle anlægge have, eller går og drømmer om at skulle lave din have om, så kan vi hjælpe med:

Planlægning:

Vi er eksperter i at projektere havearbejde udfra netop din have, og vi har mere end 20 års praktisk erfaring med hvad der dur og ikke dur, og ikke mindst alternativer til hvis en given plante ikke vil trives. Vi ligger stor vægt på at være ærlige og råde dig udfra en faglig rådgivning, også når det er en drøm om en given plante eller idé vi skyder ned.

Udførelse:

Vi er ligeledes eksperter i at udføre haveanlægsarbejdet således at planterne plantes korrekt og på de rette tidspunkter.

Aftale:

Ønsker du at vi skal rådgive og udføre dit have anlægsarbejde bedes du ringe på 40785620 og aftale hvornår det passer dig at du kigger forbi Fuchsiahaven til en uforpligtende for-snak om dit haveprojekt. Hvis vi dér beslutter at gå i gang med projektet foregår næste fase hjemme hos dig og haven. Priserne kan ses herunder.

Priser (vejl):

Timepris: 500 kr inkl. moms (400 ex moms).
Køretid: Samme som timepris + 3 kr pr. km.

Vi tilbyder i meget begrænset omfang sommerferieopbevaring af planter, og altid udfra en foregående individuel dialog. Prisen aftales i samme forbindelse, men vi kan lige så godt være ærlige og sige at vi ikke er billigst hvad angår sommerferieopbevaring af planter.

Sommerferieopbevaring af planter foregår i Skjoldelev (Sabro, Aarhus).

Vi tilbyder i meget begrænset omfang vinteropbevaring af planter, og altid udfra en foregående individuel dialog. Prisen aftales i samme forbindelse, men vi kan lige så godt være ærlige og sige at vi ikke er billigst hvad angår vinteropbevaring af planter.

Vinteropbevaring af planter foregår i Skjoldelev (Sabro, Aarhus).